Koszt naprawy szlabanu w Warszawie i okolicach
Wyjazd do klienta
- W Warszawie i w promieniu do 15 km od granic miasta — 150 zł
- Powyżej 15 km od Warszawy — 200 zł + 50 zł za każde dodatkowe 15 kilometrów
W cenę wyjazdu wliczona jest diagnostyka, czyli określenie przyczyny usterki i ocena kosztów naprawy. Przyjeżdżamy w ciągu 1-2 godzin od momentu wezwania. Minimalny koszt naprawy to 100 zł. Konsultacja telefoniczna jest bezpłatna.
Uwaga:
W tabeli podano koszt pracy bez uwzględnienia kosztów części zamiennych. Сeny są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnej sytuacji, stopnia skomplikowania prac, użytych materiałów i innych czynników. Ostateczny koszt naprawy zostanie ustalony dopiero po przeprowadzeniu oględzin obiektu i ocenie zakresu niezbędnych prac. Niniejsze informacje są podane wyłącznie w celach poglądowych i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu prawa.
Ceny aktualne na dzień: 04.07.2024
Naprawa części mechanicznej
Typ pracy | Koszt w złotych |
---|
Naprawa automatyki
Typ pracy | Koszt w złotych |
---|
Wymiana taśmy LED | od 250 do 500 |
Naprawa silnika elektrycznego | od 100 do 1500 |
Wymiana silnika elektrycznego | od 300 do 800 |
Ustawienie centrali sterującej | od 200 do 500 |
Regulacja pozycji krańcowych otwarcia i zamknięcia | od 150 do 500 |
Wymiana lub naprawa centrali sterującej | od 300 do 500 |
Wymiana lub naprawa fotokomórek | od 150 do 450 |
Wymiana kondensatora | od 80 do 200 |
Naprawa lub wymiana lampy sygnalizacyjnej | od 70 do 350 |
Naprawa lub wymiana wyłącznika krańcowego | od 75 do 350 |
Wymiana transformatora | od 75 do 300 |
Przeprogramowanie, wymiana lub dopisanie dodatkowego pilota | od 20 |
Montaż dodatkowego odbiornika radiowego | od 200 |
Wymiana lub montaż dodatkowego przycisku (cena nie obejmuje kosztu układania przewodów) | od 70 do 200 |
Wymiana lub montaż anteny (cena nie obejmuje kosztu układania przewodów) | od 70 do 200 |
Instalacja modułu zdalnego sterowania Wi-Fi | 350 |
*Ceny podane są dla standardowych szlabanów automatycznych o szerokości ramienia 4-5 metrów, zainstalowanych w miejscach z łatwym dostępem do wszystkich części konstrukcji. W przypadku szlabanów o innych rozmiarach lub tych samych rozmiarach, ale z utrudnionym dostępem lub od mało znanego producenta, cena może się różnić.
Szczegółowy opis usterek
Naprawa lub regeneracja reduktora szlabanu
Reduktor to element, który przekształca ruch silnika elektrycznego w ruch ramienia szlabanu.
W zależności od modelu i producenta szlabanu, reduktor może być zarówno mechaniczny, gdzie ruch przenoszony jest za pomocą przekładni zębatych, jak i hydrauliczny, gdzie ruch silnika napędza pompę, która z kolei wprawia w ruch tłok.
W przypadku reduktorów mechanicznych, przyczyną awarii najczęściej jest zużycie i uszkodzenie zębów.
W przypadku reduktorów hydraulicznych – uszkodzenie zaworów.
W większości przypadków reduktor można naprawić tylko w wyspecjalizowanym serwisie. W tym celu należy go zdemontować, a po naprawie ponownie zamontować.
Objawy:
- Ruchy ramienia są nierównomierne i przerywane
- Ramie utkwiło w jednej pozycji, słychać, że silnik próbuje je poruszyć, ale nie udaje mu się to
- Nie można przełączyć szlabanu w tryb ręczny
- Szlaban jest w trybie automatycznym, ale ramię można podnieść i opuścić ręcznie
- Hałas i trzaski, których wcześniej nie było, dochodzące z reduktora podczas ruchu
Wymiana ramienia szlabanu
Ramie szlabanu to ruchomy element służący do zamykania i otwierania przejazdu. Jest to wydłużona listwa, która podnosi się i opuszcza, umożliwiając lub uniemożliwiając przejazd pojazdów.
Ramiona mogą mieć różny kształt: okrągły lub prostokątny. Dla zwiększenia widoczności w ciemności często są wyposażone w elementy odblaskowe lub oświetlenie LED. Dolna część ramienia jest zazwyczaj wyposażona w gumowy amortyzator, który łagodzi uderzenie przy kontakcie z pojazdem i zapobiega jego uszkodzeniu.
Główną przyczyną uszkodzenia ramienia jest działanie mechaniczne, np. uderzenie pojazdu. W większości przypadków konieczna jest wymiana uszkodzonego ramienia. Jednakże, jeśli uszkodzenie jest niewielkie i zlokalizowane na końcu ramienia, możliwe jest jego skrócenie poprzez odcięcie uszkodzonej części. Przy tym należy pamiętać o konieczności regulacji napięcia sprężyny, aby skompensować zmniejszenie masy ramienia.
Wymiana sprężyny
Sprężyna w szlabanie to kluczowy element zapewniający równowagę ruchomego ramienia.
Poprawnie dobrana i wyregulowana sprężyna pozwala na łatwe podnoszenie i opuszczanie ramienia w trybie ręcznym. Dzięki temu, podczas automatycznej pracy szlabanu, silnik elektryczny i reduktor nie są obciążone nadmiernie, co znacznie wydłuża ich żywotność.
Nieprawidłowo dobrana lub wyregulowana sprężyna prowadzi do dodatkowego obciążenia napędu, co skraca jego żywotność i może prowadzić do przedwczesnej awarii.
W przypadku zerwania sprężyny należy niezwłocznie ją wymienić. Jeśli system sterowania szlabanem nie jest wyposażony w system kontroli obciążenia, to w najbliższym czasie ulegnie awarii silnik elektryczny lub reduktor. W przypadku obecności systemu kontroli, szlaban po prostu przestanie działać.
Objawy:
- W trybie ręcznym ramię samoistnie opada w dół
- Podczas podnoszenia ramienia słychać charakterystyczne dźwięki, wskazujące na zwiększone obciążenie napędu.
- Napęd działa, ale ramię się nie podnosi.
Wymiana dźwigni, wsporników ramienia szlabanu oraz innych elementów
Nowoczesne szlabany składają się z wielu elementów, każdy z nich może zostać uszkodzony w wyniku uderzenia, niewłaściwej eksploatacji lub po prostu z powodu długotrwałego użytkowania.
Jeśli szlaban nie jest bardzo stary, a producent nadal produkuje do niego części zamienne, to każdy element można wymienić.
Wymiana taśmy LED
Taśma LED umieszczona na ramieniu szlabanu zwiększa jego widoczność w nocy.
Najczęściej taśma ulega uszkodzeniu w wyniku uszkodzenia ramienia. Czasami przyczyną jest zwarcie. W takiej sytuacji taśma przestaje świecić całkowicie lub częściowo. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana.
Zazwyczaj wymiana taśmy LED wymaga demontażu ramienia.
Uszkodzenie silnika elektrycznego
Silnik elektryczny przekształca energię elektryczną w ruch mechaniczny.
Silnik elektryczny składa się z elementów mechanicznych i elektrycznych. Gdy ulegają uszkodzeniu części mechaniczne, takie jak łożyska, obrót silnika napotyka dodatkowy opór fizyczny, co prowadzi do spadku jego mocy. Jeśli natomiast uszkodzona zostanie część elektryczna (zwój), silnik całkowicie traci swoją funkcjonalność.
Często zdarza się również, że łamie się wał ślimakowy, wówczas silnik nadal działa, ale nie może przekazać siły na przekładnię.
Jeśli uszkodzona jest część silnika znajdująca się wewnątrz jego obudowy, najczęściej tańsze jest zastąpienie go nowym niż próba naprawy starego.
Objawy:
- Brak reakcji przy naciśnięciu pilota
- Po podaniu sygnału sterującego wybija bezpieczniki lub przepala się bezpiecznik
- Metaliczny hałas i skrzypienie podczas pracy silnika
Ustawienie centrali sterującej
Wszystkie automatyczne szlabany wyposażone są w centralę sterującą, która określa zachowanie szlabanu.
Centralą sterującą definiuje się sposób reakcji szlabanu na sygnały sterujące, czy będzie się zamykał automatycznie, jak zareaguje na przecięcie fotokomórek i tak dalej.
Czasami te ustawienia mogą ulec zmianie w wyniku uszkodzenia urządzeń peryferyjnych lub z innych przyczyn. Czasami użytkownik sam chce zmienić zachowanie szlabanu.
Zmieniać ustawienia centraly sterującej szlabanu może wyłącznie wykwalifikowany specjalista. Nieprawidłowo skonfigurowane funkcje mogą prowadzić do uszkodzenia szlabanu, samochodu lub spowodować obrażenia ciała.
Objawy:
- Szlaban nie reaguje prawidłowo na sygnały sterujące
- Szlaban zmienił swoje zachowanie
Regulacja pozycji krańcowych otwarcia i zamknięcia
Poprawnie funkcjonujący szlaban powinien zatrzymywać ramie w 2 pozycjach: równolegle do ziemi w pozycji zamkniętej i prostopadle w pozycji otwartej.
Jeśli ramie zatrzymuje się wcześniej lub później niż w wymaganych pozycjach, można to poprawić regulując długość specjalnych ograniczników wewnątrz szlabanu. Następnie, w niektórych przypadkach, konieczne może być ponowne nauczenie centrali sterującej pozycji krańcowych.
Objawy:
- Ramie zatrzymuje się nie równolegle/prostopadle do powierzchni ziemi
Wymiana lub naprawa centrali sterującej
Skoki napięcia, przedostanie się owadów oraz nieprawidłowe serwisowanie mogą spowodować awarię centrali sterującej. W takim przypadku można albo wymienić ją na nową, albo zdemontować i oddać do serwisu. Oba rozwiązania wymagają całkowitego ponownego podłączenia całego sprzętu peryferyjnego oraz ponownej konfiguracji centrali.
Objawy:
- Brak lub nieprawidłowa reakcja na sygnały sterujące
- Szlaban porusza się samoistnie bez przyczyny
- Zapach spalenizny z centrali sterującej
Uszkodzenie fotokomórek
Fotokomórki to urządzenie zabezpieczające, które zapobiega zamknięciu szlabanu, jeśli między fotokomórkami znajdują się obce przedmioty.
W przypadku awarii fotokomórek centrala sterująca stale otrzymuje sygnał o przeszkodzie i szlaban przestaje się zamykać.
Objawy:
- Szlaban otworzył się i nie zamyka się
- Szlaban zaczyna się otwierać w trakcie zamykania
- Szlaban nie reaguje na przerwanie promienia fotokomórek
Wymiana kondensatora
Jeśli szlaban wyposażony jest w silnik asynchroniczny z kondensatorem rozruchowym, to z biegiem lat pojemność kondensatora może się zmniejszyć. Wtedy silnik traci moc. W takim przypadku należy wymienić kondensator na nowy.
Objawy:
- Słychać, że silnik pracuje, ale brakuje mu siły, aby przesunąć ramie
Uszkodzenie lampy sygnalizacyjnej
Lampa sygnalizacyjna informuje o stanie szlabanu. Zwykle jest umieszczana w widocznym miejscu, aby użytkownik mógł z daleka zobaczyć, że automatyka zareagowała na sygnał sterujący.
Najczęściej, jeśli lampa przestała działać, przyczyną jest przepalona żarówka. Jeśli jednak wymiana żarówki nie pomogła, należy sprawdzić sprawność okablowania i modułu przerywacza (płytka wewnątrz lampy). Jeśli wszystkie elementy lampy są sprawne, a ona nadal nie działa, problem najprawdopodobniej leży w centrali sterującej.
Objawy:
- Lampa nie świeci
- Lampa świeci podczas pracy szlabanu, ale nie miga
Naprawa lub wymiana wyłącznika krańcowego
W zależności od producenta i modelu, szlabany określają pozycje, w których mają się zatrzymać, albo odczytując obroty silnika elektrycznego, albo mierząc rezystancję na przewodach, albo za pomocą przerwania styku elektromechanicznego przełącznika.
W przypadku elektromechanicznego przełącznika mogą wystąpić problemy związane z zabrudzeniem, uszkodzeniami mechanicznymi itp. Jeśli przełącznik przestaje spełniać swoją funkcję, należy go wymienić na nowy.
Objawy:
- Szlaban działa tylko w jednym kierunku
- Szlaban dociera do pozycji krańcowej, ale silnik nadal pracuje
Wymiana transformatora
W zależności od modelu i producenta, szlabany mogą być wyposażone od jednego do kilku transformatorów. Niektóre z nich są wlutowane w płytkę sterującą, inne znajdują się osobno.
Jeśli transformator ulegnie uszkodzeniu, można go tylko wymienić.
Objawy:
- Brak reakcji na sygnały sterujące
- Nie świecą się wskaźniki, tak jakby szlaban był odłączony od sieci elektrycznej
Przeprogramowanie, wymiana lub dopisanie dodatkowego pilota
W zależności od modelu i producenta, aby zaprogramować nowy pilot zdalnego sterowania, najczęściej wymagany jest dostęp do centrali sterującej szlabanu lub do jednego z działających pilotów.
Zwykle ta procedura nie jest skomplikowana, ale jeśli centrala sterująca jest wyposażona w niestandardowy odbiornik radiowy lub jest na tyle stara, że piloty do niej już nie są produkowane, albo brakuje instrukcji zarówno u użytkownika, jak i w dostępnych źródłach, wówczas manipulowanie pilotami może stać się trudnym zadaniem, aż do konieczności zainstalowania dodatkowego odbiornika radiowego.
Montaż dodatkowego odbiornika radiowego
Instalacja dodatkowego odbiornika radiowego może okazać się konieczna w kilku sytuacjach:
- W przypadku posiadania kilku bram lub szlabanów, takich jak garażowa i wjazdowa, które są sterowane różnymi pilotami, a istnieje potrzeba zjednoczenia sterowania i używania jednego pilota do wszystkich urządzeń. W takiej sytuacji można rozważyć instalację w jednym z napędów odbiornika radiowego od producenta innego napędu.
- Gdy nie jest możliwe zakupienie pilota do starej automatyki, ponieważ ona została wycofana z produkcji. W takim przypadku nie zawsze konieczna jest wymiana całej automatyki. Często wystarczy zainstalować dodatkowy odbiornik radiowy, który będzie współpracował z nowymi pilotami.
- Kiedy pamięć standardowego odbiornika radiowego jest zapełniona, a istnieje potrzeba dodania kolejnych pilotów do systemu.
Przycisk
Wszystkie centrele wyposażone są w miejsce do podłączenia przycisków impulsowych. Można go umieścić w pobliżu szlabanu, aby nim sterować bez konieczności posiadania pilota zdalnego sterowania.
Zaletą takich przycisków jest ich niezawodność w porównaniu z pilotem.
Wadą jest konieczność poprowadzenia kabla od centrali.
Antena zewnętrzna
W niektórych przypadkach szlaban istinstaluje się w miejscach o dużym poziomie zakłóceń elektromagnetycznych i przeszkód fizycznych, co znacząco osłabia zasięg sygnału radiowego. W takiej sytuacji zasięg pilota może być niewystarczający do komfortowej obsługi automatyki.
Rozwiązaniem jest założenie zewnętrznej anteny.
Instalacja zewnętrznej anteny zwiększa zasięg działania pilota praktycznie w każdej sytuacji.