Koszt naprawy bramy wjazdowej przesuwnej w Warszawie i okolicach
Wyjazd do klienta
- W Warszawie i w promieniu do 15 km od granic miasta — 150 zł
- Powyżej 15 km od Warszawy — 200 zł + 50 zł za każde dodatkowe 15 kilometrów
W cenę wyjazdu wliczona jest diagnostyka, czyli określenie przyczyny usterki i ocena kosztów naprawy. Przyjeżdżamy w ciągu 1-2 godzin od momentu wezwania. Minimalny koszt naprawy to 100 zł. Konsultacja telefoniczna jest bezpłatna.
Uwaga:
W tabeli podano koszt pracy bez uwzględnienia kosztów części zamiennych. Сeny są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnej sytuacji, stopnia skomplikowania prac, użytych materiałów i innych czynników. Ostateczny koszt naprawy zostanie ustalony dopiero po przeprowadzeniu oględzin obiektu i ocenie zakresu niezbędnych prac. Niniejsze informacje są podane wyłącznie w celach poglądowych i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu prawa.
Ceny aktualne na dzień: 04.07.2024
Naprawa części mechanicznej
Typ pracy | Koszt w złotych |
---|
Naprawa automatyki
Typ pracy | Koszt w złotych |
---|
Naprawa napędu | od 100 do 1000 |
Wymiana napędu | od 200 do 700 |
Ustawienie centrali sterującej | od 200 do 500 |
Regulacja pozycji krańcowych otwarcia i zamknięcia | od 150 do 500 |
Wymiana lub naprawa centrali sterującej | od 300 do 500 |
Wymiana lub naprawa fotokomórek | od 150 do 450 |
Wymiana kondensatora | od 80 do 200 |
Naprawa lub wymiana lampy sygnalizacyjnej | od 70 do 350 |
Naprawa lub wymiana wyłącznika krańcowego napędu | od 75 do 350 |
Wymiana transformatora | od 75 do 300 |
Przeprogramowanie, wymiana lub dopisanie dodatkowego pilota | od 20 |
Montaż dodatkowego odbiornika radiowego | od 200 |
Wymiana lub montaż dodatkowego przycisku (cena nie obejmuje kosztu układania przewodów) | od 70 do 200 |
Wymiana lub montaż anteny (cena nie obejmuje kosztu układania przewodów) | od 70 do 200 |
Instalacja modułu zdalnego sterowania Wi-Fi | 350 |
*Ceny podane są dla standardowej bramy przesuwnej zamykającej otwór o szerokości 4 metrów i wysokości 2 metrów, zainstalowanej w miejscu z wygodnym dostępem do wszystkich części konstrukcji bramy. Dla bramy o innych wymiarach lub o tych samych wymiarach, ale z utrudnionym dostępem, koszt może się różnić.
Szczegółowy opis usterek
Uszkodzenie rolki podporowej (wózka)
Rolki podporowe (wózki) to elementy łączące skrzydło bramy z powierzchnią ziemi, dzięki którym skrzydło może poruszać się w płaszczyźnie poziomej.
Wyróżnia się 2 typy rolek podporowych:
- Stacjonarne – zamocowane na ziemi i nie poruszające się.
- Ruchome – zamocowane w dolnej części skrzydła bramy i poruszające się wraz ze skrzydłem po specjalnej szynie.
Objawy:
- Skrzydło bramy porusza się bardzo ciężko
- Hałas, trzaski i skrzypienie wydobywające się z rolek
- Bliżej pozycji krańcowych brama zaczyna poruszać się bardzo ciężko
Uszkodzenie rolki prowadzącej
Rolka prowadząca to element podtrzymujący górną część skrzydła bramy, zapobiegający jej przewróceniu.
Najczęściej w pewnym momencie ta rolka się zacina i przestaje się obracać, w wyniku czego strona przylegająca do bramy zaczyna się ścierać. Gdy cały plastik lub guma zostaną starte, metalowe elementy rolki zaczynają rysować bramę, uszkadzając ją.
Czasami rolka może po prostu odpaść, a wtedy brama traci podparcie w górnej części. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji, ponieważ rolki podporowe i belka zaczną doświadczać silnych obciążeń bocznych. W takim przypadku należy jak najszybciej zamontować rolkę prowadzącą na swoje miejsce.
Objawy:
- Rolka prowadząca nie obraca się podczas ruchu bramy
- Skrzydło bardzo mocno się kołysze w górnej części.
- Górna część skrzydła ociera się o ścianę lub słup.
Uszkodzenie listwy zębatej
Listwa zębata to przymocowana na dole skrzydła bramy płaska belka z umieszczonymi na niej zębami, które zazębiają się z zębami zębatki napędu i tworzą przełożenie, przekształcające obrotowy ruch zębatki napędu w liniowy ruch skrzydła bramy.
Listwy zębate mogą być metalowe lub plastikowe.
Jeśli listwa zębata nie przylega szczelnie do zębatki napędu lub jest złamana w jednym lub kilku miejscach, skrzydło bramy może częściowo lub całkowicie stracić połączenie z napędem.
Aby to naprawić, należy wymienić lub naprawić uszkodzone elementy oraz wyregulować wysokość napędu i listwy zębatej tak, aby luz między nią a zębatką wynosił około 1 milimetra.
Objawy:
- Zębatka napędu obraca się, a brama się nie porusza.
- W pewnym momencie ruchu bramy słychać kliknięcia w miejscu, gdzie listwa zębata styka się z zębatką napędu.
- Niektóre segmenty listwy zębatej są wyraźnie wyższe lub niższe od sąsiednich.
- Niektóre segmenty listwy zębatej nie są przymocowane i luźno się poruszają.
Uszkodzenie szyny prowadzącej
Szyna prowadząca to metalowy profil znajdujący się u dołu skrzydła bramy. Wewnątrz tego profilu umieszczone są elementy toczne rolek podporowych, a rozmiary rolek podporowych są zazwyczaj dokładnie dopasowane do wymiarów profilu szyny prowadzącej.
Dlatego jeśli z jakiegoś powodu geometria szyny prowadzącej zostanie naruszona, rolki podporowe stracą możliwość swobodnego poruszania się wewnątrz szyny prowadzącej.
Szyna prowadząca jest najmocniejszym elementem skrzydła bramy przesuwnej, dlatego w przypadku jej wygięcia, najczęściej nie uda się przywrócić jej poprzedniego kształtu i jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana, co wymaga demontażu skrzydła bramy, przecięcia listwy zębatej itp.
Przyspawanie odpadniętego lub uszkodzonego elementu
Bramy przesuwne składają się z wielu elementów, z których część jest połączona za pomocą spawania. Jeśli któryś z tych elementów odpadł, a brama jest wykonana z materiału nadającego się do spawania, oderwany element można przywiercić z powrotem.
Przed spawaniem ważne jest całkowite wyłączenie zasilania automatyki bramy i zachowanie ostrożności, aby nie przepalić przewodów doprowadzających zasilanie do napędu, fotokomórek i lampy sygnalizacyjnej.
Objawy:
- Widoczne oderwane lub luźne elementy bramy
- Nieprawidłowe działanie bramy z powodu brakujących części
- Widoczne ślady wcześniejszych spawów lub napraw
Uwagi dodatkowe:
- Przed rozpoczęciem prac spawalniczych należy odłączyć zasilanie automatyki
- Należy chronić przewody elektryczne przed uszkodzeniem podczas spawania
- Spawanie powinno być wykonywane przez osobę z odpowiednimi umiejętnościami
Uszkodzenie napędu
Napęd – to element elektromechaniczny wprawiający bramę w ruch.
Napęd do bramy przesuwnej wygląda jak skrzynka zamontowana po lewej lub prawej stronie otworu, z której wystaje zębatka połączona z zębatą listwą bramy.
Wewnątrz obudowy każdy napęd wyposażony jest w silnik elektryczny, przekładnię i płytę sterującą. W zależności od modelu i rozwiązania montażowego, w obudowie napędu mogą znajdować się również inne urządzenia. Każdy z tych elementów może ulec awarii.
Aby ustalić, który element wymaga naprawy lub wymiany, konieczna jest dokładna diagnostyka.
Objawy:
- Brak reakcji przy naciśnięciu pilota
- Słychać, że napęd pracuje, ale brama się nie porusza
- Podczas ruchu bramy napęd wydaje dźwięki, których wcześniej nie było
Ustawienie centrali sterującej
Napęd bramy jest wyposażony w central sterującą, która określa zachowanie bramy w zależności od sytuacji. Po zainstalowaniu napędu, w pierwszej kolejności programowane są położenia krańcowe, w których brama powinna się zatrzymywać. Następnie, zgodnie z decyzją montera i życzeniem użytkownika, programowane są takie funkcje, jak automatyczne zamykanie, reakcja na przeszkody i tak dalej.
W trakcie użytkowania elementy bramy zużywają się i charakterystyka bramy ulega zmianie. Automatyka reaguje na te zmiany jak na usterkę i zaczyna zachowywać się nieprawidłowo. Aby przywrócić prawidłowe działanie bramy, należy przeprogramować central sterującą.
Objawy:
- Brama nie reaguje prawidłowo na sygnały sterujące
- Brama zmienia kierunek ruchu, gdy nie powinna
- Zmiana zachowania bramy w porównaniu do początkowego okresu po instalacji
Regulacja pozycji krańcowych otwarcia i zamknięcia
Poprawnie działająca brama powinna zatrzymywać się w pozycjach krańcowych. Aby to osiągnąć, należy poinformować sterownik automatyki, gdzie znajdują się te pozycje. W zależności od rodzaju automatyki odbywa się to poprzez zmianę położenia mechanicznych elementów bramy/napędu lub poprzez ustawienie centrali sterującej. Jeśli te ustawienia zostaną zaburzone, brama przestanie dochodzić do pozycji krańcowych lub przeciwnie, będzie dochodzić do nich i rozpoznawać je jako przeszkodę, a nie jako miejsce zatrzymania.
Objawy:
- Brama zatrzymuje się przed osiągnięciem pozycji krańcowej
- Brama dochodzi do pozycji krańcowej, a następnie cofa się
- Brama dochodzi do pozycji krańcowej, ale słychać, że napęd nadal na nią naciska
Wymiana lub naprawa centrali sterującej
Skoki napięcia, przedostanie się owadów oraz nieprawidłowe serwisowanie mogą spowodować awarię centrali sterującej. W takim przypadku można albo wymienić ją na nową, albo zdemontować i oddać do serwisu. Oba rozwiązania wymagają całkowitego ponownego podłączenia całego sprzętu peryferyjnego oraz ponownej konfiguracji centrali.
Objawy:
- Brak lub nieprawidłowa reakcja na sygnały sterujące
- Brama porusza się samoistnie bez przyczyny
- Zapach spalenizny z centrali sterującej
Uszkodzenie fotokomórek
Fotokomórki to urządzenie zabezpieczające, które zapobiega zamknięciu bramy, jeśli między fotokomórkami znajdują się obce przedmioty.
W przypadku awarii fotokomórek centrala sterująca stale otrzymuje sygnał o przeszkodzie i brama przestaje się zamykać.
Objawy:
- Brama otworzyła się i nie zamyka się
- Brama zaczyna się otwierać w trakcie zamykania
- Brama nie reaguje na przecięcie wiązki fotokomórek
Wymiana kondensatora
Jeśli napęd bramy wyposażony jest w silnik asynchroniczny z kondensatorem rozruchowym, to z biegiem lat pojemność kondensatora może się zmniejszyć. Wtedy napęd traci moc. W takim przypadku należy wymienić kondensator na nowy.
Objawy:
- Słychać, że silnik pracuje, ale brakuje mu siły, aby przesunąć skrzydło bramy
Uszkodzenie lampy sygnalizacyjnej
Lampa sygnalizacyjna informuje o stanie bramy. Zwykle jest umieszczana w widocznym miejscu, aby użytkownik mógł z daleka zobaczyć, że automatyka zareagowała na sygnał sterujący.
Najczęściej, jeśli lampa przestała działać, przyczyną jest przepalona żarówka. Jeśli jednak wymiana żarówki nie pomogła, należy sprawdzić sprawność okablowania i modułu przerywacza (płytka wewnątrz lampy). Jeśli wszystkie elementy lampy są sprawne, a ona nadal nie działa, problem najprawdopodobniej leży w centrali sterującej.
Objawy:
- Lampa nie świeci
- Lampa świeci podczas pracy bramy, ale nie miga
Naprawa lub wymiana wyłącznika krańcowego napędu
W zależności od producenta i modelu, napędy określają pozycje, w których mają się zatrzymać, albo odczytując obroty silnika elektrycznego, albo za pomocą przerwania styku elektromechanicznego przełącznika.
W przypadku elektromechanicznego przełącznika mogą wystąpić problemy związane z zabrudzeniem, uszkodzeniami mechanicznymi itp. Jeśli przełącznik przestaje spełniać swoją funkcję, należy go wymienić na nowy.
Objawy:
- Brama działa tylko w jednym kierunku
- Brama dociera do pozycji końcowej, ale napęd nadal pracuje
Wymiana transformatora
W zależności od modelu i producenta, automatyka może być wyposażona od jednego do kilku transformatorów. Niektóre z nich są wlutowane w płytkę sterującą, inne znajdują się osobno.
Jeśli transformator ulegnie uszkodzeniu, można go tylko wymienić.
Objawy:
- Brak reakcji na sygnały sterujące
- Nie świecą się wskaźniki, tak jakby automatyka była odłączona od sieci elektrycznej
Przeprogramowanie, wymiana lub dopisanie dodatkowego pilota
W zależności od modelu i producenta, aby zaprogramować nowy pilot zdalnego sterowania, najczęściej wymagany jest dostęp do centrali sterującej bramą lub do jednego z działających pilotów.
Zwykle ta procedura nie jest skomplikowana, ale jeśli centrala sterująca jest wyposażona w niestandardowy odbiornik radiowy lub jest na tyle stara, że piloty do niej już nie są produkowane, albo brakuje instrukcji zarówno u użytkownika, jak i w dostępnych źródłach, wówczas manipulowanie pilotami może stać się trudnym zadaniem, aż do konieczności zainstalowania dodatkowego odbiornika radiowego.
Montaż dodatkowego odbiornika radiowego
Instalacja dodatkowego odbiornika radiowego może okazać się konieczna w kilku sytuacjach:
- W przypadku posiadania kilku bram lub szlabanów, takich jak garażowa i wjazdowa, które są sterowane różnymi pilotami, a istnieje potrzeba zjednoczenia sterowania i używania jednego pilota do wszystkich urządzeń. W takiej sytuacji można rozważyć instalację w jednym z napędów odbiornika radiowego od producenta innego napędu.
- Gdy nie jest możliwe zakupienie pilota do starej automatyki, ponieważ ona została wycofana z produkcji. W takim przypadku nie zawsze konieczna jest wymiana całej automatyki. Często wystarczy zainstalować dodatkowy odbiornik radiowy, który będzie współpracował z nowymi pilotami.
- Kiedy pamięć standardowego odbiornika radiowego jest zapełniona, a istnieje potrzeba dodania kolejnych pilotów do systemu.
Przycisk naścienny
Wszystkie centrali posiadają miejsce do podłączenia przycisku naściennego impulsowego. Można go umieścić w pobliżu bramy, aby sterować bramą bez konieczności posiadania pilota zdalnego sterowania.
Zaletą takiego przycisku jest jego niezawodność w porównaniu z pilotem zdalnego sterowania.
Wadą jest konieczność prowadzenia kabla od centrali.
Antena zewnętrzna
W niektórych przypadkach centrala sterująca istinstaluje się w miejscach o dużym poziomie zakłóceń elektromagnetycznych i przeszkód fizycznych, co znacząco osłabia zasięg sygnału radiowego. W takiej sytuacji zasięg pilota może być niewystarczający do komfortowej obsługi automatyki bramowej.
Rozwiązaniem jest założenie zewnętrznej anteny.
Instalacja zewnętrznej anteny zwiększa zasięg działania pilota praktycznie w każdej sytuacji.